Zobrazení kresby (plánu) lokomotivy v 3DSMAX4 V této třetí části návodů se naučíme vytvořit lokomotivu podle kresby. Toto je poslední část návodů pro začátečníky. Zaměříme se na tvorbu jednoduchého modelu lokomotivy, namapování textur, přidáme průhledné plochy, naučíme se linkovat jednotlivé části dohromady (podvozky, kola). Pro svoji lokomotivu si vytvoříme nový adresář, budeme editovat všechny podstatné soubory, které nám ji umožní rozjet ve hře, vytvoříme si pro ni sestavu (consist). Lokomotiva, kterou budeme tvořit má jednoduchý tvar a podobá se lokomotivě GP9. Berte prosím na vědomí, že toto je pouze návod pro začátečníky, takže lokomotivu, kterou vytvoříme berte s nadhledem. Pusťme se do díla! Nejdříve si založíme nový adresář. Běžte do adresáře s MSTS, do jeho podadresáře "Trains", potom do podadresáře "Trainset", kde si vytvoříte adresář "Myloco". Z našeho starého adresáře "Mydash" si do nového adresáře "Myloco" zkopírujeme několik souborů: "Conv3ds.exe, Makeace.exe, Txt2uni.exe" a "convertmydash.bat". V adresáři "Myloco" si přejmenujte soubor "convertmydash.bat" na "convertmyloco.bat". Spusťte si 3DSMAX4. Otevřte si soubor "mydashsource.max" - použijeme z něj několik dílů. Vytvoříme si krychli, která nám bude sloužit jako podkladový plán. Přepněte se do záložky "Create", klikněte na ikonu "Geometry" (vypadá jako šedá koule). V sekci "Object Type" stiskněte tlačítko "Box", v sekci "Creation Method" zatrhněte položku "Cube". V sekci "Parameters" zatrhněte volbu "Generate Mapping Coords". ![]() Přesně ve středu okna "Top" stiskněte levé tlačítko myši a táhněte jí tak dlouho, až bude nově vzniklá krychle větší než stávající Dash9. ![]() Na záložce "Create" v sekci "Name and Color" dvakrát klikněte do textového pole, napište "Blueprint" a stiskněte "Enter". Změníme některé plochy této krychle - jděte do záložky "Modify", v modifikačním okně stiskněte pravé tlačítko myši a z nabídky vyberte volbu "Convert to: Editable Mesh". ![]() Abychom mohli dokončit naši podkladovou krychli, potřebujeme ji nejdříve otexturovat. Stáhněte si tento soubor - obsahuje odpovídající textury: "top_trainartisan.gif, left_trainartisan gif" a "front_trainartisan.gif". Rozbalte tento ".zip" archiv do adresáře "Myloco", otevřte si "Material Editor" a vyberte šedou prázdnou kouli, která je v první řadě úplně napravo. Stiskněte tlačítko "Standard", které se nachází v "Material Editoru" pod ikonami napravo vedle názvu šedé koule. ![]() Otevře se okno "Material/Map Browser". Dvakrát klikněte na položku "Multi/Sub-Object" (vícenásobný materiál). ![]() Objeví se okno "Replace Material" - vyberte možnost "Discard old material?" a stiskněte OK. V "Material Editoru" stiskněte tlačítko "Set Number", zadejte číslo 3 a stiskněte OK. Otexturujeme krychli jako v "Tutorialu 2". Stiskněte první tlačítko pod tlačítkem "Sub-Material". ![]() Pojmenujme si tento dílčí materiál - do textového pole vepište "Left" a stiskněte "Enter". V sekci "Blinn Basic Parameters" stiskněte čtvereček, který je napravo za textovým polem za slovem "Diffuse". ![]() Objeví se okno "Material/Map Browser". Dvakrát klikněte na položku "Bitmap". ![]() Objeví se okno s výběrem souboru - jděte do adresáře "Myloco" a vyberte soubor "left_trainartisan.gif". Stiskněte tlačítko "Otevřít". Chceme, aby se tato textura zobrazovala v oknech - jako v "Tutorialu 2". Klikněte na ikonu "Show Map in Viewport" (vypadá jako modro-bíle kostkovaná krychle). ![]() Pro návrat z nabídky parametrů mapy textury klikněte na ikonu "Go to Parent" - vypadá jako černá zahnutá šipka, ukazující nahoru. ![]() Nacházíme se na pozici dílčího materiálu číslo 1. Pro návrat z nabídky parametrů tohoto materiálu stiskněte ještě jednou ikonu "Go to Parent". Nyní potřebujeme získat texturu pro vrchní část krychle. Postupujeme úplně stejně s tím, že pouze otevřeme jiný soubor - "top_trainartisan.gif". Stiskněte druhé tlačítko pod tlačítkem "Sub-Material". Do textového pole se jménem dílčího materiálu vepište "Top" a stiskněte "Enter". V sekci "Blinn Basic Parameters" stiskněte čtvereček, který je napravo za textovým polem za slovem "Diffuse". Objeví se okno "Material/Map Browser". Dvakrát klikněte na položku "Bitmap". Objeví se okno s výběrem souboru - jděte do adresáře "Myloco" a vyberte soubor "top_trainartisan.gif". Stiskněte tlačítko "Otevřít". Klikněte na ikonu "Show Map in Viewport". Pro návrat z nabídky parametrů mapy textury klikněte na ikonu "Go to Parent". Nacházíme se na pozici dílčího materiálu číslo 2. Pro návrat z nabídky parametrů tohoto materiálu stiskněte ještě jednou ikonu "Go to Parent". Na závěr potřebujeme texturu pro přední část krychle - postupujeme stejně, pouze otevřeme jiný soubor - "front_trainartisan.gif", stiskneme třetí tlačítko pod tlačítkem "Sub-Material" a tento dílčí materiál pojmenujeme "Front". Přiřadíme právě nachystané dílčí materiály jednotlivým stranám krychle. Stiskněte ikonu "Assign Material to Selection". ![]() Protože je krychle příliš velká, tak ji pravděpodobně nevidíme celou - stiskněte ikonu "Zoom Extents All" (viz "tutorial 1"). Přiřadíme odpovídající čísla dílčích materiálů správným stranám krychle - postup je stejný jako v "Tutorialu 2". Nejdříve v záložce "Modify" v sekci "Selection" klikneme na ikonu "Polygon". Ujistěte se, že máte zapnutý režim výběru - ikona "Select object" v horní části obrazovky - vypadá jako velká šipka. V okně "Top" stiskněte uvnitř strany krychle levé tlačítko myši a táhněte jí tak, abyste vytvořili malý výběrový čtverec, poté tlačítko pusťte - tímto postupem vyberete horní i spodní stranu krychle zároveň - budou obě červené. Přesvědčte se o tom. Najděte si v záložce "Modify" sekci "Surface Properties". V části "Material" vepište do textového pole vedle "ID:" číslo "2" - tímto přiřadíte dílčí materiál č. 2 vrchní i spodní části krychle. Dále vyberte v okně "Left" či "Right" výběrovým čtvercem levou a pravou stranu krychle. Ujistěte se, že jsou obě vybrané (zabarvily se červeně) a opět v záložce "Modify" v sekci "Surface Properties" v části "Material" vepište do textového pole vedle "ID:" číslo "1". Totéž uděláme v okně "Front" - přední a zadní části krychle přiřadíme dílčí materiál číslo "3". Zbývá poslední krok pro dokončení naší krychle/plánu: v libovolném okně ohraničte myší výběrovým boxem celou krychli naráz - tím vyberete všechny její strany. V záložce "Modify" v sekci "Surface Properties" stiskněte tlačítko "Flip". Krychle bude vypadat jako otočená naruby a opět uvidíme Dash9. ![]() V záložce "Modify" v sekci "Selection" opět stiskněte ikonu "Polygon" - přestane být vybraná (ohraničená žlutě). Krychli potřebujeme zarovnat a upravit její rozměry. Nejdříve ji umístíme na souřadnice 0,0,0. Krychli kliknutím vyberte, dalším kliknutím aktivujte ikonu "Select and Move", poté na ni klikněte pravým tlačítkem myši. Otevře se okno "Move Transform Type-In". V sekci "Absolute: World" zadejte hodnotu "0.0" pro všechny tři souřadnice "X, Y, Z" a okno zavřete. ![]() Dále změníme rozměry krychle. Aktivujte ikonu "Select and Uniform Scale", ujistěte se, že máte vybranou tu správnou - pokud ne, stiskněte na ikoně levé tlačítko myši a v následném výběru vyberte úplně horní ikonu - vypadá jako bílý čtverec v černém čtverci. V okně "Top" přesuňte kurzor na krychli tak, až se tvar kurzoru změní na tvar ikony "Select and Uniform Scale". Stiskněte levé tlačítko myši a táhněte jí - rozměry krychle se mění. Upravte je tak, až bude levá i pravá černá část kresby v krychli zhruba ohraničovat Dash9 - všimněte si, že nám Dash9 svojí pravou i levou stranou mírně z krychle přesahuje. To je v pořádku. Nyní máme krychli/plán připravenou! ![]() Z menu "File" vyberte položku "Save as..." a uložte soubor pod jménem "Myloco.max" do adresáře "Myloco". Všechny díly Dash9 nepotřebujeme. Přesto si ponecháme podvozky a kola. Vyzkoušejme si jinou metodu výběru objektů: stiskněte klávesu "H". Objeví se okno "Select Objects", ve kterém se zobrazí všechny objekty aktuální scény. Vyberte objekt "Freight" a stiskněte tlačítko "Select". ![]() Stiskněte klávesu "Delete" - měli byste vidět pouze krychli/plán, dva podvozky a šest párů kol. ![]() Tvoříme tělo lokomotivy... Předchozí díl... Copyright 2001 Cyrus Lum. |