Texturujeme tělo lokomotivy



V této části tutorialu naší jednoduché lokomotivě přiřadíme materiál a namapujeme textury. Přidáme průhledné plochy, naučíme se linkovat podvozky a kola, vytvoříme si pracovní adresář pro svoji tvorbu včetně editace všech nezbytných souborů, které nám umožní spustit lokomotivu ve hře a přidat ji do vlakových sestav.

Lokomotiva, kterou tvoříme má velmi jednoduchý design a je podobná lokomotivě GP9. Prosím uvědomte si, že toto je pouze tutorial pro začátečníky a proto je lokomotiva fiktivní a velmi jednoduchá.

V předchozím díle jsme dokončili tělo lokomotivy. Nyní si ho potřebujeme otexturovat - podobně jako v Tutorialu 2.

Nejdříve si stáhněte texturu těla lokomotivy.

Rozbalte soubor a uložte si texturu do adresáře "myloco".

Otevřte si "Material Editor". Klikněte na první šedou kouli v druhé řadě. Klikněte na tlačítko "Standard", které se nachází vpravo od jména koule. V následujícím okně "Material/Map Browser" dvakrát klikněte na položku "Multi/Sub-Object". Objeví se dialog s dotazem, zda chcete ponechat původní materiál jako dílčí materiál (sub-material). Stiskněte OK.

Stiskněte tlačítko "Set Number" a nastavte počet dílčích materiálů na 3. Stiskněte tlačítko prvního dílčího materiálu (ve sloupci "Sub-Material"), na následující obrazovce změňte jeho název na "SolidNorm1" - toto bude naše hlavní textura.

V sekci "Blinn Basic Parameters" stiskněte šedý čtvereček u položky "Diffuse:" - otevře se okno "Material/Map Browser". V něm dvakrát klikněte na položku "Bitmap". V následujícím okně si nalistujte soubor "myloco.tga" a stiskněte tlačítko "Otevřít".

V "Material Editoru" se v sekci "Bitmap Parameters" u položky "Alpha Source" ujistěte, zda máte vybranou volbu "None (Opaque)" a zda není zatržena položka "Premultiplied Alpha".



Stiskněte ikonu "Show Map in Viewport" (kostkovaná modro-bílá krychle).

Klikněte na ikonu "Go to Parent". Stiskněte ji několikrát, abyste se dostali na nejvyšší úroveň parametrů materiálu.

Další dílčí materiál vytvoříme kopií. Klikněte na tlačítkou u prvního materiálu, držte ho a přetáhněte dolů na tlačítko druhého dílčího materiálu.

Objeví se dialog "Instance (Copy) Material" - zvolte volbu "Copy" a stiskněte OK.



Stiskněte tlačítko u druhého dílčího materiálu a na následující obrazovce jej pojmenujte "TransNorm1". Tento materiál bude průhledný, bude použit na okna.

Zkopírujeme si další dílčí materiál - klikněte na tlačítko u prvního dílčího materiálu, držte ho a přetáhněte dolů na tlačítko třetího dílčího materiálu.

V dialogu "Instance (Copy) Material" zvolte volbu "Copy", stiskněte OK.

Klikněte na tlačítko třetího dílčího materiálu a v následující obrazovce jej pojmenujte "AlphNorm1". Tento materiál nám umožní tónovat skla oken.



Ujistěte se, že máte v horní části obrazovky na hlavní liště zvolenou ikonu "Select object". Kliknutím vyberte tělo lokomotivy.

Vraťte se do "Material Editoru", ujistěte se, že máte vybranou kouli, zastupující naše nové materiály a stiskněte ikonu "Assign Material to Selection".

Abychom viděli texturu, je třeba nejdříve u těla lokomotivy vypnout volbu "See-Through". Klikněte na objekt pravým tlačítkem myši, vyberte volbu "Properties", v sekci "Display Properties" deaktivujte volbu "See-Through" a stiskněte OK.

Nyní začneme upravovat souřadnice textur. Na záložce "Modify" v sekci "Selection" stiskněte tlačítko "Polygon", ujistěte se, že máte vypnutou volbu "Ignore backfacing" a v okně "Left" vyberte výběrovým boxem celé tělo lokomotivy tak, aby se vybraly všechny polygony.

Klikněte na nabídku "Modifier List", v sekci "UV Coordinate Modifiers" zvolte "UVW Map".

Protože mapujeme stranu těla lokomotivy, na záložce "Modify" v sekci "Alignment" zvolte "X".

V okně "Left" uvidíte mapovací šablonu.

Šablona je natočená o 90 stupňů špatným směrem - potřebujeme ji otočit zpět. V okně pod "Modifier Listem" u položky "UVW Mapping" stiskněte plus - rozbalí se nabídka. Klikněte na "Gizmo".



Nyní můžeme manipulovat s mapovací šablonou.

Klikněte na ikonu "Select and Rotate", která se nachází v horní části obrazovky vedle ikony "Move".

V okně "Left" posuňte myš na modrý bod se žlutým Z. Stiskněte tlačítko a táhněte myší tak, až se šablona otočí o 90 stupňů vertikálně.

Hodnotu stupňů uvidíte po oknem "Perspective" v okýnku "Z:".



Na záložce "Modify" v sekci "Alignment" stiskněte tlačítko "Fit".

Nyní budeme editovat souřadnice textur. Z nabídky "Modifier List" v sekci "UV Coordinate Modifiers" vyberte položku "Unwrap UVW".

Na záložce "Modify" stiskněte tlačítko "Edit". Použijte stejné techniky, jaké jsme si ukázali v Tutorialu 2 a zarovnejte souřadnice objektu na mapě textury.



Po zarovnání souřadnic zrušíme položky historie. Klikněte pravým tlačítkem myši v okně pod nabídkou "Modifier List" a zvolte položku "Collapse All".

Objeví se dialog s varováním - stiskněte OK.

Nyní potřebujeme namapovat vrchní část těla lokomotivy. Na záložce "Modify" stiskněte ikonu "Polygon".

V okně "Left" stiskněte klávesu "Alt" a výběrovým boxem ohraničte sřed těla lokomotivy - u ohraničených polygonů se zruší výběr.



Proveďte totéž na rámu lokomotivy - horní část rámu však nechte označenou!



Nyní byste měli mít vybrané všechny horní a spodní plochy těla lokomotivy: střechu, vrchní i spodní část rámu.



Stejně jako v předchozím případě z nabídky "Modifier List" zvolte položku "UVW Map". Na záložce "Modify" v sekci "Alignment" vyberte "X".

Opět potřebujeme zarovnat mapovací šablonu - stiskněte plus vedle položky "UVW Mapping" v okně pod nabídkou "Modifier List". Klikněte na "Gizmo".

Stiskněte ikonu "Rotate", přesuňte kurzor myši na modrý bod se žlutým Z a otočte šablonu o -90 stupňů v okně "Front".

Na záložce "Modify" v sekci "Alignment" stiskněte tlačítko "Fit".

Z nabídky "Modifier List" vyberte položku "Unwrap UVW". Stiskněte tlačítko "Edit" a zarovnejte souřadnice na mapě textury.



Zrušte historii - klikněte pravým tlačítkem myši v okně pod nabídkou "Modifier List" a vyberte položku "Collapse All".

Nyní potřebujeme namapovat přední a zadní část těla lokomotivy. Na záložce "Modify" stiskněte ikonu "Polygon", v této sekci stiskněte tlačítko "Hide" - skryje nám všechny vybrané polygony, které už máme namapované.

Ujistěte se, zda je zapnutá položka "Ignore Backfacing", stiskněte klávesu "Ctrl" a ručně vyberte polygony přední části lokomotivy. Výběr provádějte v okně "Perspective", kde můžete objektem otáčet.



Opět z nabídky "Modifier List" vyberte položku "UVW Map", v sekci "Alignment" zvolte "Y" a stiskněte tlačítko "Fit".

Mapovací šablona je ve správné poloze, takže můžeme z nabídky vybrat položku "Unwrap UVW". Stiskněte tlačítko "Edit" a zarovnejte souřadnice na mapě textury.



Po ukončení editace zrušte historii volbou "Collapse All", stiskněte ikonu "Polygon", poté stiskněte tlačítko "Hide", které skryje právě namapované polygony.

Vyberte polygony zadní části lokomotivy.



Namapujte tyto polygony podle předchozích pokynů.



Stiskněte ikonu "Polygon", poté tlačítko "Unhide All" - všechny skryté polygony se opět zobrazí.

Posledním krokem texturování je přiřazení dílčích materiálů tělu lokomotivy. Nejdříve přiřadíme materiál č. 1 všem plochám lokomotivy. Ujistěte se, zda máte vypnutou volbu "Ignore Backfacing" a výběrovým boxem okolo těla lokomotivy vyberte všechny polygony. Na záložce "Modify" v sekci "Surface Properties" vidíte položku "Material" s prázdným okýnkem "ID:". Do něj zadejte hodnotu "1".

Aby byla okna průhledná, potřebujeme jim přiřadit průhledný dílčí materiál. V okně "Left" táhnutím vyberte boky kabiny pod okny.



Na záložce "Modify" v sekci "Surface Properties" zadejte u položky "Material" do okýnka "ID:" hodnotu "2".

Ještě nám zbývají okna v přední a zadní části kabiny - vyberte je a také jim přiřaďte dílčí materiál č. 2.


Nyní přilinkujeme podvozky a kola k tělu lokomotivy. Klikněte pravým tlačítkem myši do libovolného okna a z nabídky vyberte volbu "Unhide All".

Podvozky potřebujeme kousek posunout, aby lépe seděly k tělu lokomotivy. Stiskněte ikonu "Select and Move", v okně "Left" vyberte levý podvozek a posuňte jej kousek doprava.

Totéž proveďte s pravým podvozkem - posuňte jej kousek doleva.



Nyní připojíme podvozky k tělu lokomotivy.

V horní části okna se nachází ikona "Select and Link". Stiskněte ji, v okně "Left" přesuňte kurzor myši na pravý vybraný podvozek.



Kurzor myši se změní na tvar ikony "Select and Link". Stiskněte tlačítko myši a táhněte jí z podvozku na tělo lokomotivy.



Jakmile se kurzor dotkne těla lokomotivy, změní se na tvar ikony "Select and Link" - tlačítko myši pusťte. Tělo lokomotivy se krátce rozsvítí - stalo se rodičovským objektem ("parent") podvozku.

Klikněte na druhý podvozek, stiskněte tlačítko myši a táhněte jí na tělo lokomotivy - jakmile se kurzor změní, tlačítko pusťte. Podvozek se stane dítětem ("child") těla lokomotivy.



Klikněte na ikonu "Select object", abychom se dostali pryč z linkovacího režimu.

Než se pustíme do další lekce, uložte si nejdříve svoji práci do souboru ".max".


Příprava základních souborů....
Předchozí díl...


Copyright 2001 Cyrus Lum.