Texturujeme tělo
lokomotivy
V této části tutorialu
naší jednoduché lokomotivě přiřadíme materiál a namapujeme textury.
Přidáme průhledné plochy, naučíme se linkovat podvozky a kola,
vytvoříme si pracovní adresář pro svoji tvorbu včetně editace všech
nezbytných souborů, které nám umožní spustit lokomotivu ve hře a
přidat ji do vlakových sestav.
Lokomotiva, kterou tvoříme má
velmi jednoduchý design a je podobná lokomotivě GP9. Prosím uvědomte
si, že toto je pouze tutorial pro začátečníky a proto je lokomotiva
fiktivní a velmi jednoduchá.
V předchozím díle jsme
dokončili tělo lokomotivy. Nyní si ho potřebujeme otexturovat -
podobně jako v Tutorialu 2.
Nejdříve si stáhněte
texturu
těla lokomotivy.
Rozbalte soubor a uložte si texturu do
adresáře "myloco".
Otevřte si "Material Editor". Klikněte na
první šedou kouli v druhé řadě. Klikněte na tlačítko "Standard",
které se nachází vpravo od jména koule. V následujícím okně
"Material/Map Browser" dvakrát klikněte na položku
"Multi/Sub-Object". Objeví se dialog s dotazem, zda chcete ponechat
původní materiál jako dílčí materiál (sub-material). Stiskněte OK.
Stiskněte tlačítko "Set Number" a nastavte počet dílčích
materiálů na 3. Stiskněte tlačítko prvního dílčího materiálu (ve
sloupci "Sub-Material"), na následující obrazovce změňte jeho název
na "SolidNorm1" - toto bude naše hlavní textura.
V sekci
"Blinn Basic Parameters" stiskněte šedý čtvereček u položky
"Diffuse:" - otevře se okno "Material/Map Browser". V něm dvakrát
klikněte na položku "Bitmap". V následujícím okně si nalistujte
soubor "myloco.tga" a stiskněte tlačítko "Otevřít".
V
"Material Editoru" se v sekci "Bitmap Parameters" u položky "Alpha
Source" ujistěte, zda máte vybranou volbu "None (Opaque)" a zda není
zatržena položka "Premultiplied Alpha".
_soubory/tut3057.gif)
Stiskněte
ikonu "Show Map in Viewport" (kostkovaná modro-bílá krychle).
Klikněte na ikonu "Go to Parent". Stiskněte ji několikrát,
abyste se dostali na nejvyšší úroveň parametrů materiálu.
Další dílčí materiál vytvoříme kopií. Klikněte na tlačítkou
u prvního materiálu, držte ho a přetáhněte dolů na tlačítko druhého
dílčího materiálu.
Objeví se dialog "Instance (Copy)
Material" - zvolte volbu "Copy" a stiskněte OK.
_soubory/tut3058.gif)
Stiskněte
tlačítko u druhého dílčího materiálu a na následující obrazovce jej
pojmenujte "TransNorm1". Tento materiál bude průhledný, bude použit
na okna.
Zkopírujeme si další dílčí materiál - klikněte na
tlačítko u prvního dílčího materiálu, držte ho a přetáhněte dolů na
tlačítko třetího dílčího materiálu.
V dialogu "Instance
(Copy) Material" zvolte volbu "Copy", stiskněte OK.
Klikněte
na tlačítko třetího dílčího materiálu a v následující obrazovce jej
pojmenujte "AlphNorm1". Tento materiál nám umožní tónovat skla oken.
_soubory/tut3059.gif)
Ujistěte
se, že máte v horní části obrazovky na hlavní liště zvolenou ikonu
"Select object". Kliknutím vyberte tělo lokomotivy.
Vraťte
se do "Material Editoru", ujistěte se, že máte vybranou kouli,
zastupující naše nové materiály a stiskněte ikonu "Assign Material
to Selection".
Abychom viděli texturu, je třeba nejdříve u
těla lokomotivy vypnout volbu "See-Through". Klikněte na objekt
pravým tlačítkem myši, vyberte volbu "Properties", v sekci "Display
Properties" deaktivujte volbu "See-Through" a stiskněte OK.
Nyní začneme upravovat souřadnice textur. Na záložce
"Modify" v sekci "Selection" stiskněte tlačítko "Polygon", ujistěte
se, že máte vypnutou volbu "Ignore backfacing" a v okně "Left"
vyberte výběrovým boxem celé tělo lokomotivy tak, aby se vybraly
všechny polygony.
Klikněte na nabídku "Modifier List", v
sekci "UV Coordinate Modifiers" zvolte "UVW Map".
Protože
mapujeme stranu těla lokomotivy, na záložce "Modify" v sekci
"Alignment" zvolte "X".
V okně "Left" uvidíte mapovací
šablonu.
Šablona je natočená o 90 stupňů špatným směrem -
potřebujeme ji otočit zpět. V okně pod "Modifier Listem" u položky
"UVW Mapping" stiskněte plus - rozbalí se nabídka. Klikněte na
"Gizmo".
_soubory/tut3060.gif)
Nyní
můžeme manipulovat s mapovací šablonou.
Klikněte na ikonu
"Select and Rotate", která se nachází v horní části obrazovky vedle
ikony "Move".
V okně "Left" posuňte myš na modrý bod se
žlutým Z. Stiskněte tlačítko a táhněte myší tak, až se šablona otočí
o 90 stupňů vertikálně.
Hodnotu stupňů uvidíte po oknem
"Perspective" v okýnku "Z:".
_soubory/tut3061.gif)
Na
záložce "Modify" v sekci "Alignment" stiskněte tlačítko "Fit".
Nyní budeme editovat souřadnice textur. Z nabídky "Modifier
List" v sekci "UV Coordinate Modifiers" vyberte položku "Unwrap
UVW".
Na záložce "Modify" stiskněte tlačítko "Edit".
Použijte stejné techniky, jaké jsme si ukázali v Tutorialu 2 a
zarovnejte souřadnice objektu na mapě textury.
_soubory/tut3070.gif)
Po
zarovnání souřadnic zrušíme položky historie. Klikněte pravým
tlačítkem myši v okně pod nabídkou "Modifier List" a zvolte položku
"Collapse All".
Objeví se dialog s varováním - stiskněte OK.
Nyní potřebujeme namapovat vrchní část těla lokomotivy. Na
záložce "Modify" stiskněte ikonu "Polygon".
V okně "Left"
stiskněte klávesu "Alt" a výběrovým boxem ohraničte sřed těla
lokomotivy - u ohraničených polygonů se zruší výběr.
_soubory/tut3063.gif)
Proveďte
totéž na rámu lokomotivy - horní část rámu však nechte označenou!
_soubory/tut3064.gif)
Nyní
byste měli mít vybrané všechny horní a spodní plochy těla
lokomotivy: střechu, vrchní i spodní část rámu.
_soubory/tut3065.gif)
Stejně
jako v předchozím případě z nabídky "Modifier List" zvolte položku
"UVW Map". Na záložce "Modify" v sekci "Alignment" vyberte "X".
Opět potřebujeme zarovnat mapovací šablonu - stiskněte plus
vedle položky "UVW Mapping" v okně pod nabídkou "Modifier List".
Klikněte na "Gizmo".
Stiskněte ikonu "Rotate", přesuňte
kurzor myši na modrý bod se žlutým Z a otočte šablonu o -90 stupňů v
okně "Front".
Na záložce "Modify" v sekci "Alignment"
stiskněte tlačítko "Fit".
Z nabídky "Modifier List" vyberte
položku "Unwrap UVW". Stiskněte tlačítko "Edit" a zarovnejte
souřadnice na mapě textury.
_soubory/tut3071.gif)
Zrušte
historii - klikněte pravým tlačítkem myši v okně pod nabídkou
"Modifier List" a vyberte položku "Collapse All".
Nyní
potřebujeme namapovat přední a zadní část těla lokomotivy. Na
záložce "Modify" stiskněte ikonu "Polygon", v této sekci stiskněte
tlačítko "Hide" - skryje nám všechny vybrané polygony, které už máme
namapované.
Ujistěte se, zda je zapnutá položka "Ignore
Backfacing", stiskněte klávesu "Ctrl" a ručně vyberte polygony
přední části lokomotivy. Výběr provádějte v okně "Perspective", kde
můžete objektem otáčet.
_soubory/tut3066.gif)
Opět
z nabídky "Modifier List" vyberte položku "UVW Map", v sekci
"Alignment" zvolte "Y" a stiskněte tlačítko "Fit".
Mapovací
šablona je ve správné poloze, takže můžeme z nabídky vybrat položku
"Unwrap UVW". Stiskněte tlačítko "Edit" a zarovnejte souřadnice na
mapě textury.
_soubory/tut3072.gif)
Po
ukončení editace zrušte historii volbou "Collapse All", stiskněte
ikonu "Polygon", poté stiskněte tlačítko "Hide", které skryje právě
namapované polygony.
Vyberte polygony zadní části
lokomotivy.
_soubory/tut3067.gif)
Namapujte
tyto polygony podle předchozích pokynů.
_soubory/tut3073.gif)
Stiskněte
ikonu "Polygon", poté tlačítko "Unhide All" - všechny skryté
polygony se opět zobrazí.
Posledním krokem texturování je
přiřazení dílčích materiálů tělu lokomotivy. Nejdříve přiřadíme
materiál č. 1 všem plochám lokomotivy. Ujistěte se, zda máte
vypnutou volbu "Ignore Backfacing" a výběrovým boxem okolo těla
lokomotivy vyberte všechny polygony. Na záložce "Modify" v sekci
"Surface Properties" vidíte položku "Material" s prázdným okýnkem
"ID:". Do něj zadejte hodnotu "1".
Aby byla okna průhledná,
potřebujeme jim přiřadit průhledný dílčí materiál. V okně "Left"
táhnutím vyberte boky kabiny pod okny.
_soubory/tut3075.gif)
Na
záložce "Modify" v sekci "Surface Properties" zadejte u položky
"Material" do okýnka "ID:" hodnotu "2".
Ještě nám zbývají
okna v přední a zadní části kabiny - vyberte je a také jim přiřaďte
dílčí materiál č. 2.
Nyní přilinkujeme podvozky a kola k
tělu lokomotivy. Klikněte pravým tlačítkem myši do libovolného okna
a z nabídky vyberte volbu "Unhide All".
Podvozky potřebujeme
kousek posunout, aby lépe seděly k tělu lokomotivy. Stiskněte ikonu
"Select and Move", v okně "Left" vyberte levý podvozek a posuňte jej
kousek doprava.
Totéž proveďte s pravým podvozkem - posuňte
jej kousek doleva.
_soubory/tut3056.gif)
Nyní
připojíme podvozky k tělu lokomotivy.
V horní části okna se
nachází ikona "Select and Link". Stiskněte ji, v okně "Left"
přesuňte kurzor myši na pravý vybraný podvozek.
_soubory/tut3068.gif)
Kurzor
myši se změní na tvar ikony "Select and Link". Stiskněte tlačítko
myši a táhněte jí z podvozku na tělo lokomotivy.
_soubory/tut3069.gif)
Jakmile
se kurzor dotkne těla lokomotivy, změní se na tvar ikony "Select and
Link" - tlačítko myši pusťte. Tělo lokomotivy se krátce rozsvítí -
stalo se rodičovským objektem ("parent") podvozku.
Klikněte
na druhý podvozek, stiskněte tlačítko myši a táhněte jí na tělo
lokomotivy - jakmile se kurzor změní, tlačítko pusťte. Podvozek se
stane dítětem ("child") těla lokomotivy.
_soubory/tut3056b.gif)
Klikněte
na ikonu "Select object", abychom se dostali pryč z linkovacího
režimu.
Než se pustíme do další lekce, uložte si nejdříve
svoji práci do souboru ".max".
Příprava základních
souborů....
Předchozí díl...
Copyright 2001 Cyrus Lum.
| |